X
تبلیغات
آموزشهای کاربردی برای کسب و کار - مطالعه اصول دمينگ براي مركز آموزشهاي آزاد
ارایه فهرست آموزش های کاربردی

 

 پياده سازي اصول چهارده گانه دمينگ در مركز آموزش هاي آزاد دانشگاه

 دکتر دمینگ‌ نخستین‌ آغازگر جدی‌ و نظریه‌ پرداز مدیریت‌ نوین‌ جهان‌ بر اساس‌ مشارکت‌ تمامی‌ کارکنان، مدیران‌ و مشتریان‌ یک‌ سازمان‌ است‌ که‌ با مکتب‌ جدید خود تحولی‌ شگرف‌ پدید آورده‌ است. مشارکت‌ و همکاری‌ وی‌ با مدیران‌ ژاپنی‌ در توفیق‌ آنها برای‌ تولید یک‌ کیفیت‌ غبطه‌آور، مورد تأیید و قبول‌ صاحبنظران‌جهان‌ پیشرفته‌ امروز است. وی‌ متولد سال ۱۹۰۰ در منطقه‌" آیووا" آمریکا است‌. دارای‌ مدرک‌ دکتری (PHD) در رشته‌ فیزیک‌ و ریاضی‌ از دانشگاه‌ ییل‌ بوده‌ و در امور کشاورزی‌ ایالات‌ متحده‌ به عنوان‌ فیزیکدان‌ و ریاضیدان ‌مشغول‌ فعالیت‌ شده‌ بود. دمینگ استاد دانشگاه هاروارد بوستون - از مدیران و پایه گذاران وسترن الکتریک است. وی که پایه گذار مدیریت کیفیت است در دهه ۱۹۴۰ نقش اصلی در پیشرفت ژاپن داشته است. ‌بعد از جنگ‌ جهاني‌ دوم‌ كه‌ از كشور ژاپن‌ ويرانه‌اي‌ بيش‌ نمانده‌ بود و تنها اميد و دلبستگي‌ اين‌ كشور به‌ مردم‌ و مديراني‌ بود كه‌ بتوانند با رهبري‌ و هدايت‌ صحيح، ژاپن‌ را به‌ كشوري‌ پيشرفته‌ تبديل‌ كنند، توصيه‌هاي‌ بزرگاني‌ همچون‌ دكتر دمينگ‌ بسيار موثر واقع‌ شد. به‌ طوري‌ كه‌ اجراي‌ صحيح‌ و به‌ موقع‌ 14 اصل‌ مديريتي‌ دكتر دمينگ‌ سبب‌ ايجاد مديريتي‌ نوين‌ و كارساز در ژاپن‌ شد و باعث‌ شد اين‌ كشور در كمتر از 5 سال‌ متحول‌ گردد و آنچنان‌ رشد فزاينده‌اي‌ را طي‌ كند كه‌ در سال‌ 1980 فيلمي‌ از شبكه ‌CNN آمريكا پخش‌ شد تحت‌ عنوان‌ "اگر ژاپن‌ مي‌تواند پس‌ چرا ما نتوانيم". در اين‌ فيلم‌ مستند يكي‌ از عوامل‌ اساسي‌ پيشرفت‌ و توسعه‌ ژاپن، اجراي‌ 14 اصل‌ مديريتي‌ دكتر دمينگ‌ معرفي‌ شده‌ بود. از اين‌ سال‌ به‌ بعد، آمريكائيها هم‌ كه‌ به‌ عناوين‌ مختلف‌ از توصيه‌هاي‌ اين‌ انديشمند بزرگ‌ آمريكايي‌ استفاده‌ نكرده بودند ادامه‌ پيشرفت‌ و توسعه‌ خود را در عمل‌ كردن‌ به‌ توصيه‌هاي‌ دكتر دمينگ‌ دانستند و از سال‌ 1980 اين‌ اصول‌ در آمريكا و ساير كشورهاي‌ جهان‌ نيز مورد استفاده‌ قرار گرفت. امروزه بزرگ‌ترین جایزه مدیریت کیفیت به نام دمینگ است.

●دمینگ 7 بیماری مهلک در سازمان ها را به شرح ذیل بیان می کند:

1- عدم ثبات در اهداف

2- تاکید بر روی سودهای کوتاه مدت

3- ارزیابی بر اساس عملکرد، رتبه بندی بر اساس شایستگی یا ارزیابی سالیانه عملکرد

4- عدم ثبات مدیریت

5- هدایت شرکت تنها بر اساس ارقام قابل دید

6- هزینه های دوباره کاری سرسام آور

7- هزینه های سرسام آور گارانتی، که توسط  وکلایی که برای هزینه های محتمل الوقوع کار می کنند.

●دسته بندی خفیف تری از موانع:

1- غفلت از برنامه ریزی بلند مدت

2- تکیه بر تکنولوژی برای حل مشکلات

3- جستجوی نمونه های مشکل برای پیگیری به جای تهیه راه حل

4- بهانه آوردن مثل اینکه این مشکل مثل مشکلات دیگر نیست

 

1-1-     اصل‌ اول: داشتن هدف بلند مدت

 ‌       هر سازماني‌ داراي‌ اهداف‌ مختلفي‌ است‌ كه‌ لازم‌ است‌ كاركنان‌ درجهت‌ رسيدن‌ به‌ آن‌ اهداف‌ تلاش‌ كنند. اما آنچه‌ مهم‌ است‌ اين‌ است‌ كه‌ در دنياي‌ رقابتي‌ امروز براي‌ بقاي‌ سازمان‌ و رقابت‌ با ديگر موسسات‌ بايد مهمترين‌ و ارزنده‌ترين‌ هدف‌ سازمان‌ بهبود مستمر محصول‌ باشد. ‌ ‌در اين‌ راستا لازم‌ است‌ سازمان‌ موقعيت‌ و جايگاه‌ خود را در زمينه‌ استانداردهاي‌ جهاني‌ شناسايي‌ كرده‌ سپس‌ با تعيين‌ بهبود مستمر محصولات‌ به‌ عنوان‌ يك‌ هدف‌ ثابت‌ و مشخص، بهترين‌ راه‌ رسيدن‌ به‌ آن‌ را نيز شناسايي‌ كرده‌ و در جهت‌ دستيابي‌ به‌ آن‌ تلاش‌ كند.‌ ‌كسي‌ كه‌ هدف‌ را نشناسد نمي‌تواند راه‌ رسيدن‌ به‌ آن‌ را بيابد و كسي‌ كه‌ موقعيت‌ خود را نشناسد نمي‌تواند هدفي‌ را تعريف‌ كند.

به این منظور در مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنایع و معادن ایران بر کسب حداقل 30 درصد از آموزشهای آزاد و تخصصی بخش صنعت و معدن و سایر آموزشهای مورد نیاز کشور در سه سال آینده هدف گذاری شده است و برای عملیاتی نمودن آن نیز با افراد حقیقی و شرکت های آموزشی متعددی مذاکره شده است. لازم به توضیح است که در این رویکرد محصولات تربیت و پرورش نیروهای متخصص و کارآمد در سطح کشور و منطقه است تا به راحتی بتوانند در چرخه اقتصاد داخلی و بین المللی نقش ایفا نمایند.


۱-2- اصل‌ دوم: ايجاد فلسفه‌ جديد مديريت‌ در سازمان‌

 ‌از آنجا كه‌ مديران‌ ما عمدتاً‌ داراي‌ تجاربي‌ هستند كه‌ براساس‌ آنها ساليان‌ سال‌ است‌ كه‌ به‌ امر مديريت‌ مشغولند و مسلماً‌ تغيير دادن‌ اين‌ ذهنيات‌ هم‌ كار ساده‌اي‌ نيست‌ لازم‌ است‌ بعداز مشخص‌ كردن‌ هدف‌ اصلي‌ سازمان‌ (بهبود مستمر محصولات) فرهنگ‌ صحيح‌ اجراي‌ اصول‌ دمينگ‌ در سازمان‌ ايجاد شود تا مديران‌ آمادگي‌ لازم‌ را براي‌ پذيرش‌ اين‌ اصول‌ پيدا كنند.

به این منظور در دانشگاه صنایه و معادن ایران جلسات متعددی جهت همفکری برای رسیدن به هدف در نظر گرفته شده برگزار شده است تا بتوان با استفاده از تجارب شرکتهای موفق و ایده ها و نوآوریهای جدید به هدف مورد نظر دست یافت.


۱-3- اصل‌ سوم: به‌ منظور بهبود كيفيت‌ به‌ بازرسي‌ اتكا نكنيد

‌ ‌بسياري‌ از مديران‌ بر اين‌ عقيده‌اند كه‌ به‌ منظور بهبود كيفيت‌ بايد مراحل‌ بازرسي‌ را افزايش‌ داد‌ و با دقيق‌تر كردن‌ بازرسيها، كيفيت‌ محصولات‌ را افزايش‌ داد. اين‌ طرز تفكر كه‌ از دهها سال‌ پيش‌ بيان‌ و اجرا شده‌ است‌ در سالهاي‌ متمادي‌ مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ است‌ و مشكلاتي‌ همچون‌ موارد ذيل‌ را به‌ وجود آورده‌ است.
الف) اختلاف‌ بين‌ كاركنان‌ توليد و بازرسي

ب) تباني‌ بين‌ كاركنان‌ قسمت‌ توليد و بازرسي

ج) افزايش‌ هزينه‌هاي‌ همچون‌ دوباره‌كاري، ضايعات‌ و غيره

د) اشتباه‌ در شناسايي‌ عامل‌ يا عوامل‌ اصلي‌ ايجاد محصولات‌ معيوب

‌به‌ همين‌ منظور لازم‌ است‌ به‌ جاي‌ بازرسي‌ صد در صد محصولات‌ با اعمال‌ نظارت‌ و كنترل‌ دقيق‌تر روي‌ فرايند از توليد محصولات‌ معيوب‌ جلوگيري‌ كرد نه‌ اينكه‌ بعد از توليد با جدا كردن‌ محصولات‌ معيوب‌ از محصولات‌ سالم‌ سعي‌ نمود‌ كه‌ كيفيت‌ آنها را بهبود داد.

در این خصوص مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تصمیم گرفته است که در طول برگزاری یک دوره آموزشی نظارت دقیق بر روند آموزش و اثر بخشی آن داشته باشد و با پسخورد گرفتن از دانشجویان در خصوص دوره های ارایه شده مشکلات آنها را در اسرع وقت حل نماید تا این خود باعث رضایتمندی مشتریان (دانشجویان و فراگیران) شود.       


۱-4- اصل‌ چهارم: بر چسب‌ قيمتها عامل‌ تعيين‌كننده‌ در انتخاب‌ تامين‌كنندگان‌ نيست‌

‌گاهي‌ اوقات‌ بنا به‌ دلايل‌ مختلف‌ همچون‌ كمبود بودجه، كاهش‌ دادن‌ هزينه‌ مواد اوليه، عدم‌ تخصص‌ لازم‌ در قسمت‌ تداركات‌ و غيره‌ اقدام‌ به‌ خريد مواد اوليه‌ و محصولات‌ مورد نياز با قيمت‌ ارزانتر مي‌شود. اين‌ عمل‌ اگرچه‌ به‌ ظاهر سبب‌ كاهش‌ هزينه‌ مواد اوليه‌ مي‌شود ولي‌ درعمل‌ باعث‌ كاهش‌ كيفيت‌ محصولات‌ شده‌ و نامرغوب‌ بودن‌ مواداوليه‌ سبب‌ افزايش‌ ضايعات‌ و دوباره‌كاريها و در واقع‌ افزايش‌ هزينه‌ها مي‌شود.  ‌به‌ همين‌ منظور توصيه‌ مي‌شود تا حدامكان‌ يك‌ تامين‌كننده‌ انتخاب‌ شود تا بتوان‌ با ايجاد رابطه‌ صحيح‌ و بيان‌ نيازهاي‌ واقعي، مواد با كيفيت‌ و قيمت‌ مناسب‌ را خريداري‌ كرد. همچنين‌ درصورت‌ امكان‌ بهتر است‌ از تامين‌كننده‌ دعوت‌ شود تا با بازديد از خط‌ توليد و محصولات‌ و نحوه‌ استفاده‌ از مواد خريداري‌ شده، در زمينه‌ كاهش‌ هزينه‌ مواد اوليه‌ با مديران‌ سازمان‌ همكاري‌ كند.‌ ‌با اجراي‌ اين‌ اصل‌ هنگام‌ خريد فقط‌ به‌ قيمت‌ كمتر توجه‌ نمي‌شود بلكه‌ درجهت‌ كاهش‌ دادن‌ قيمت‌ تمام‌ شده‌ حركت‌ خواهد‌ شد و تلاش‌ مي شود تا رابطه‌ پايدار، همراه‌ با اعتماد و وفاداري‌ با تامين‌كنندگان‌ ايجاد گردد.

به همین منظور مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنایع و معادن ایران، کیفیت و کاربردی بودنآموزشهای ارایه شده را در الویت اصلی خود قرار داده است و با مدرسان متخصص وارد مذاکره شده تا با استمرار آموزشها و تکرار آنها مدرسان بتوانند با اعتماد بیشتر و مبالغ کمتر با این مرکز همکاری نمایند تا این مرکز نیز بتواند در سطح کشور با رقبا در خصوص کیفیت دوره های آموزشی برگزار شده و هزینه های آنها رقابت کند.


۱-5- اصل‌ پنجم: بهبود مستمر سيستم‌ توليد و خدمات‌

مديريت‌ بايد تمام‌ كاركنان‌ را در جهت‌ بهبود مستمر توليدات‌ ترغيب‌ سازد و دربين‌ كاركنان‌ اين‌ ذهنيت‌ را ايجاد كند كه‌ هيچگاه‌ به‌ بهترين‌ روش‌ و بهترين‌ كيفيت‌ نرسيده‌ايم‌ و همواره‌ بايد درجهت‌ ارائه‌ روشهاي‌ جديد، خلاقيتها و نوآوريها تلاش‌ كنيم. در اين‌ زمينه‌ دكتر دمينگ‌ چرخه‌اي‌ را به‌عنوان‌ چرخه‌ دمينگ‌ يا (چرخه‌PDCA) پيشنهاد مي‌كند و بر اين‌ عقيده‌ است‌ كه‌ همواره‌ و در تمامي‌ فعاليتها لازم‌ است‌ به‌ ترتيب، چهار قدم‌ برنامه‌ريزي (‌PLAN)، اجرا (DO)، بررسي‌(CHECK) و اقدامات‌ اصلاحي (‌ACTION) را به‌ اجرا درآورد و با تكرار آن‌ به‌طور مداوم‌ عمل‌ بهينه‌سازي‌ و بهبود مستمر را انجام‌ داد. ‌اجراي‌ صحيح‌ اين‌ اصل‌ سبب‌ كاهش‌ هزينه‌ها و افزايش‌ بهره‌وري‌ مي‌گردد. دراين‌ حالت‌ قيمت‌ تمام‌ شده‌ كاهش‌ و قدرت‌ سازمان‌ افزايش‌ مي‌يابد.

در این خصوص نیز مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنایع و معادن ایران با تشکل جلسات متعدد شفاف سازی با کارکنان این مجموعه، موارد فوق را متذکر شده و آنها را ترغیب می نماید تا همواره در جهت نوآوری و ارایه خدمات بهتر تلاش نمایند. این موضوع زمانی بطور شفاف خود را نشان می دهد که کارکنان این مجموعه می دانند این مرکز کاملا خود گردان است و لذا بایستی برای تقویت آن بسیار تلاش نمایند.

 
۱-6- اصل‌ ششم: آموزش‌ درخصوص‌ شغل‌ را برگزار كنيد

‌ ‌باتوجه‌ به‌ پيشرفت‌ فزاينده‌ علم‌ و تكنولوژي‌ لازم‌ است‌ مديران‌ امكانات‌ لازم‌ را براي‌ فراگيري‌ اطلاعات‌ و علوم‌ جديد فراهم‌ كنند اما متاسفانه‌ بسياري‌ از مديران‌ توجه‌ به‌ آموزش‌ كاركنان‌ خود نمي‌كنند چرا كه‌ نتايج‌ آموزش‌ غيرملموس‌ و نامشهود است‌ و نمي‌توان‌ نتايج‌ آن‌ را به ويژه‌ در كوتاه‌ مدت‌ مشاهده‌ كرد. و مديران‌ نتيجه‌گرايي‌ كه‌ عمدتاً‌ با آمار و ارقام‌ كار مي‌كنند و هر فعاليتي‌ را براي‌ رسيدن‌ به‌ نتايج‌ قابل‌ ملموس‌ آن‌ انجام‌ مي‌دهند، به‌ آموزش‌ كاركنان‌ توجه‌ لازم‌ را مبذول‌ نمي‌دارند. اين‌ درحالي‌ است‌ كه‌ آموزش‌ يك‌ امر كيفي‌ است‌ و تبديل‌ فعاليتهاي‌ كيفي‌ به‌ كمي‌ و اندازه‌گيري‌ آنها بسيار مشكل‌ است. در واقع‌ آموزش‌ يك‌ سرمايه‌گذاري‌ پنهان‌ است‌ كه‌ نتايج‌ آن‌ در دراز مدت‌ مشخص‌ مي‌شود و با ايجاد آموزش‌ مستمر است‌ كه‌ علاوه‌ بر ارتقاي‌ مهارت‌ و دانش‌ كاركنان‌ باعث‌ افزايش‌ انگيزه‌ در بين‌ آنها خواهيد شد.

با توجه به اهمیت این اصل دمینگ دانشگاه به ارایه آموزشهای مختلف و مورد نیاز کارکنان خود اهتمام نموده است و کلیه کارکنان موظف هستند که آموزشهای مرتبط با شغل خود را با توجه به نظر مدیران بالا دست خود با هزینه دانشگاه بگذرانند.


۱-7- اصل‌ هفتم: رهبري‌ كنيد

‌ ‌همواره‌ سعي‌ كنيد بر كاركنان‌ خود رهبري‌ كنيد تا كاركنان‌ نيز خود را در رسيدن‌ به‌ اهداف‌ سازمان‌ مهم‌ دانسته‌ و بدون‌ آنكه‌ كنترل‌ شوند و تحت‌ فشارهاي‌ مختلف‌ قرار گيرند وظايف‌ خود را انجام‌ دهند، در واقع‌ با رهبري‌ كردن‌ است‌ كه‌ كاركنان‌ حتي‌ بودن‌ حضور مديران‌ و سرپرستان‌ سعي‌ مي‌كنند وظايف‌ خود را به‌ بهترين‌ نحو ممكن‌ انجام‌ دهند چرا كه‌ به‌ كار خود عشق‌ مي‌ورزند و شيفته‌ آن‌ شده‌اند و اين‌ به ‌خاطر آن‌ است‌ كه‌ يك‌ رهبر خوب‌ توانائيها و استعدادهاي‌ افراد را شناسايي‌ كرده‌ و هر كس‌ را در جاي‌ مناسب‌ خود قرار مي‌دهد. اين‌ چنين‌ رهبري‌ اگر قرار باشد كسي‌ را سرزنش‌ كند هيچگاه‌ خود شخص‌ را سرزنش‌ نمي‌كند بلكه‌ عملكرد نامناسب‌ او را مورد سرزنش‌ قرار مي‌دهد.

این اصل مهم دمینگ باعث شده است که جلسات ماهیانه هماهنگی با حضور کلیه کارکنان مرکز تشکیل گردد و موضوعات و کاستی های مرتبط با کار مورد بررسی قرار گیرد و هر یک از کارمندان برای بهتر نمودن انجام کارهای محوله برای رسیدن به اهداف مرکز نظرات خود را بیان کند تا در خصوص آن بحث و نتیجه گیری شود و پس از تصمیم گیری کلیه کارکنان در جهت اجرایی نمودن آن حرکت کنند. البته مرکز در نظر دارد که پس از گذشت یک مدت زمان مشخص، ایده هایی که باعث افزایش کارآیی و سود مرکز شده اند را مورد تشویق قرار دهد.


۱-8- اصل‌ هشتم: ترس‌ را در محيط‌ كار از بين‌ ببرید

‌ ‌ترس‌ يكي‌ از عواملي‌ است‌ كه‌ در ظاهر باعث‌ افزايش‌ فعاليت‌ كاركنان‌ مي‌شود ولي‌ واقعيت‌ آن‌ است‌ كه‌ ايجاد ترس‌ نه‌ تنها باعث‌ افزايش‌ فعاليت‌ كاركنان‌ نمي‌شود بلكه‌ با بر هم‌ زدن‌ افكار كاركنان‌ و مغشوش‌ كردن‌ ذهن‌ آنها سبب‌ از بين‌ رفتن‌ خلاقيتها و نوآوريها مي‌شود.‌ ‌ترس‌ باعث‌ مي‌شود تا زماني‌ كه‌ عامل‌ ايجاد ترس‌ وجود دارد افراد به‌ فعاليت‌ بپردازند ولي‌ به‌ محض‌ برطرف‌ شدن‌ عامل‌ ترس، شخص‌ به‌ همان‌ شكل‌ دلخواه‌ خود عمل‌ مي‌كند. پس‌ سعي‌ كنيد همواره‌ با از بين‌ بردن‌ ترس‌ و اعمال‌ رهبري‌ صحيح، كاركنان‌ را به‌ فعاليت‌ بيشتر و توليد محصولات‌ با كيفيت‌ ترغيب‌ سازيد، نه‌ اينكه‌ آنها را مجبور به‌ فعاليت‌ بيشتر كنيد. همچنين‌ همواره‌ به‌ ياد داشته‌ باشيد كه‌ ملاك، تنها كار كردن‌ بيشتر نيست‌ بلكه‌ مهم‌ با فكر كاركردن‌ است‌ و هيچگاه‌ نمي‌توان‌ با اعمال‌ ترس‌ از كاركنان‌ انتظار كار با تفكر صحيح‌ و كيفيت‌ بالاتر را داشت. پس‌ سعي‌ كنيد نگرانيها را از سازمان‌ دور كرده‌ و با ايجاد امنيت‌ و اطمينان‌ شغلي‌ در سازمان، به‌ كاركنان‌ اجازه‌ دهيد با فكري‌ آسوده‌ و به‌ صورتي‌ كارا و موثر در سازمان‌ فعاليت‌ كنند.

این موضوع در جلسات ماهیانه مرکز به طور شفاف برای کارکنان بیان شده و به آنها اطمینان داده می شود که هدف اصلی مدیریت مرکز حل مشکلات مرکز و بهبود عملکرد سیستم است و لذا آنها به راحتی و بدون هیچگونه ترسی می توانند نظرات و یا انتقادات خود را بیان کنند و در خصوص حل آنها راهکار ارایه دهند.


۱-9- اصل‌ نهم: حذف‌ محدوديتها و موانع‌ موجود بين‌ قسمتها

‌هر سازماني‌ از بخشها و قسمتهاي‌ مختلفي‌ تشكيل‌ شده‌ است‌ كه‌ اين‌ بخشها درمجموع‌ تشكيل‌ يك‌ سيستم‌ واحد را مي‌دهند، براي‌ آنكه‌ اين‌ سيستم‌ بتواند به‌ اهداف‌ مورد نظر خود برسد لازم‌ است‌ تمامي‌ اجزاي‌ تشكيل‌دهنده‌ سيستم‌ با يكديگر روابط‌ منطقي‌ و اصولي‌ داشته‌ باشند و با تبادل‌ صحيح‌ اطلاعات‌ سعي‌ در كمك‌ كردن‌ به‌ يكديگر و رساندن‌ سازمان‌ به‌ اهداف‌ مورد نظر را داشته‌ باشند.

همچنین این اصل دمینگ نیز در جلسات ماهیانه مرکز بیان می شود و تاکید می شود که کار همه قسمتها از اهمیت بالایی برخوردار است و همه باید تلاش کنند تا سازمان بتواند در نهایت به هدف اصلی خود دست یابد.  


۱-10- اصل‌ دهم: پرهيز از دادن‌ شعارهاي‌ بي‌محتوا (صوري)

 ‌بعضي‌ از مديران‌ با ارایه‌ قول‌ و وعده‌هاي‌ بي‌اساس‌ و شعارهاي‌ بي‌پايه‌ و اساس‌ سعي‌ در كاهش‌ تشنجها و تنشها مي‌كنند و با اين‌ عمل‌ سعي‌ دارند نيروي‌ لازم‌ را براي‌ فعاليت‌ بيشتر كاركنان‌ ايجاد كنند اما شعارهاي‌ صوري‌ با گذشت‌ زمان‌ نه‌ تنها باعث‌ افزايش‌ فعاليت‌ كاركنان‌ نمي‌شود، بلكه‌ انگيزه‌ لازم‌ را هم‌ از كاركنان‌ سلب‌ مي‌كند و سبب‌ مي‌شود آنها نسبت‌ به‌ سازمان‌ و مديرانشان‌ بي‌اعتماد شوند.‌ ‌لذا به‌ مديران‌ توصيه‌ مي‌شود به‌ جاي‌ ارائه‌ شعارهاي‌ صوري‌ عملاً‌ درجهت‌ موارد مورد نظر گام‌ بردارند و كارداني‌ و لياقت‌ خود را درعمل‌ ثابت‌ كنند.

به منظور اعمال این اصل دمینگ در جلسات ماهیانه نتایج اقدامات انجام گرفته برای عملیاتی نمودن ایده های مطرح شده در جلسه قبل ارایه می گردد تا کارکنان مرکز به این یقین برسند که برای اجرایی نمودن ایده ها و راهکارهای ارایه شده توسط آنها اهمیت قائل شده و برای عملیاتی کردن آن اقدامات لازم صورت پذیرفته است.


۱-11- اصل‌ يازدهم: حذف‌ سهميه‌ها و اهداف‌ كمي‌

 ‌بسياري‌ از مديران‌ براين‌ باورند كه‌ با تكيه‌ كردن‌ بر آمار و ارقام‌ مي‌توان‌ كارايي‌ كاركنان‌ را افزايش‌ داد درحالي‌ كه‌ اين‌ عمل‌ به ويژه‌ در دراز مدت‌ نه‌ تنها كارايي‌ افراد را افزايش‌ نمي‌دهد بلكه‌ سبب‌ بروز مشكلات‌ ذيل‌ مي‌شوند:

الف) ارائه‌ آمار و ارقام‌ غلط‌ توسط‌ كاركنان

ب) كاهش‌ كيفيت‌ محصولات‌ به‌ علت‌ توجه‌ بيش‌ از اندازه‌ به‌ مسائل‌ كمي

ج) از بين‌ رفتن‌ انگيزه‌ و اعتماد به‌ نفس‌ كاركنان‌ به‌ علت‌ بها ندادن‌ به‌ مسائل‌ كيفي

‌ ‌لذا مديران‌ سعي‌ كنند توجه‌ به‌ كيفيت‌ و اهداف‌ كيفي‌ را در اولويت‌ قرار دهند و در مرحله‌ بعدي‌ مسائل‌ كمي‌ را در نظر بگيرند و از بكارگيري‌ شيوه‌ مديريت‌ بر پايه‌ نتيجه‌ (مديريت‌ نتيجه‌گرا) خودداري‌ كنند.

در این خصوص نیز کیفیت آموزشهای ارایه شده توسط دانش پذیران و دانشجویان و همچنین تاثیر این آموزشها در شغل و آینده آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای این منظور در اتمام دوره  ها کیفیت دوره ارزیابی می شود و همچنین پس از گذشت یک مدت زمان معین بازخورد آموزشهای ارایه شده از دانشجویان به وسیله تماس با آنها دریافت می شود.


۱-12- اصل‌ دوازدهم: افزايش‌ غرور و لذت‌ از كار

‌آنچه‌ كه‌ باعث‌ مي‌شود كاركنان‌ با حداكثر توان‌ خود فعاليت‌ كنند عشق‌ و علاقه‌ آنها نسبت‌ به‌ كارشان‌ است. حال‌ اگر مديران‌ بتوانند اين‌ علاقه‌ به‌ كار را در بين‌ كاركنان‌ گسترش‌ دهند ديگر نيازي‌ به‌ كنترل‌ و نظارت‌ مداوم‌ آنها نيست‌ چرا كه‌ كاركنان‌ به‌ خاطر اينكه‌ كنترل‌ مي‌شوند كار نمي‌كنند بلكه‌ به‌ خاطر علاقه‌اي‌ كه‌ به‌ كار خود دارند و لذتي‌ كه‌ بعد از انجام‌ دادن‌ آن‌ برايشان‌ حاصل‌ مي‌شود، فعاليت‌ مي‌كنند. براي‌ اين‌ منظور لازم‌ است‌ با فرد مطابق‌ شخصيت‌ و ذهنيات‌ درونيش‌ رفتار شود و با استفاده‌ از مواردي‌ همچون‌ تشويق‌ به‌ موقع‌ كاركنان، نظرخواهي‌ كردن‌ از آنها در امور مختلف، ايجاد شرايط‌ مناسب‌ در محيط‌ كار، افزايش‌ صميميت‌ و احترام‌ متقابل‌ در بين‌ كاركنان، ارائه‌ آموزشهايي‌ در زمينه‌ افزايش‌ اعتماد به‌ نقش‌ و خودباوري‌، غرور و لذت‌ از كار در بين‌ كاركنان‌ افزايش‌ داد.

در این مرکز به این اصل دمینگ اهمیت بالایی داده می شود چون مدیریت بر این باور است که کیفیت و خدمات بهتر زمانی می تواند ارایه گردد که کارکنان با لذت در محل کار خود حضور یابند و کار خود را با لذت و اشتیاق فراوان انجام دهند. البته سازمان نیز سعی می کند که تشویق های معنوی و مادی برای اینگونه کارکنان ارزش قایل شود.


۱-13- اصل‌ سيزدهم: برنامه‌ريزي‌ به‌ منظور آموزش‌ و خود اصلاحي‌ كاركنان‌

‌در اصل‌ ششم‌ درمورد اهميت‌ آموزش‌ و اجراي‌ آن‌ براي‌ مشاغل‌ مختلف‌ توضيحاتي‌ داده‌ شد. اما در اين‌ مرحله‌ كاركنان‌ بايد به‌ خود اصلاحي‌ كامل‌ برسند و اين‌ امر مستلزم‌ آن‌ است‌ كه‌ مديريت‌ انگيزه‌ لازم‌ را براي‌ كاركنان‌ فراهم‌ آورد تا هر يك‌ از آنها بنا بر نيازهايي‌ كه‌ در محيط‌ كار خود احساس‌ مي‌كنند و با استفاده‌ از روشهايي‌ همچون‌ استفاده‌ از شبكه‌ جهاني‌ اينترنت، نوارهاي‌ آموزشي، مطالعه‌ كتاب‌ و مجلات، حضور در كلاسهاي‌ داخل‌ و خارج‌ از صنعت‌ و غيره‌ اقدام‌ به‌ پويايي‌ و به هنگام‌ سازي‌ خود كنند. در اين‌ مرحله‌ است‌ كه‌ كاركنان‌ بايد به‌ اهميت‌ آموزش‌ و فراگيري‌ علم‌ و دانش‌ با همه‌ وجود پي‌ برده‌ باشند تا با افزايش‌ مداوم‌ آگاهيهاي‌ خود اقدام‌ به‌ بهبود مستمر كيفيت‌ محصولات‌ كنند. در اين‌ زمينه‌ لازم‌ است‌ مديريت‌ سازمان‌ با فراهم‌ كردن‌ برنامه‌ مدون‌ آموزشي‌ (طرح‌ جامع‌ آموزشي) كاركنان‌ را بنا بر تخصصي‌ كه‌ دارند و بنا بر ضعفها و نقصانهايي‌ كه‌ در محيط‌ كار ديده‌ مي‌شود و با استفاده‌ از نظرات‌ و پيشنهادات‌ خود آنها به‌ صورت‌ فراگير كاركنان‌ را تحت‌ پوشش‌ آموزشي‌ مداوم‌ قرار دهد تا كاركنان‌ به‌ خوبي‌ ثمرات‌ لذت‌ حاصل‌ از آموزش‌ را درك‌ كنند.

برای این منظور از کارکنان مرکز نیازسنجی آموزشی شده است و همچنین با توجه به شغل آنها آموزشهای خاصی برای هر یک در نظر گرفته شده است تا با گذراندن آنها پرسنل بهتر بتوانند به وظایف خود عمل نمایند. در ضمن این آموزشها بنا به نیاز به طور مستمر انجام می شود.


۱-14- اصل‌ چهاردهم: براي‌ دگرگوني‌ همه‌ كاركنان‌ را به‌ كار بگيرید

‌در اين‌ مرحله‌ است‌ كه‌ مديريت‌ بايد نتايج‌ حاصل‌ از فعاليتهايش‌ در اجراي‌ 13 اصل‌ قبلي‌ را دريافت‌ كند و درصورتي‌ مي‌تواند به‌ نتايج‌ دلخواه‌ خود برسد كه‌ در پياده‌سازي‌ صحيح‌ 13 اصل‌ قبلي‌ دقت‌ لازم‌ را كرده‌ باشد. ‌در اين‌ مرحله، مديران‌ بايد كاركنان‌ را به‌ نقطه‌اي‌ از تفكر و انديشه‌ برسانند كه‌ همه‌ آنها با تمام‌ وجود قبول‌ كنند كه‌ دگرگوني‌ درسازمان‌ به‌گونه‌اي‌ كه‌ درجهت‌ اهداف‌ سازمان‌ و بهبود مستمر كيفيت‌ محصولات‌ باشد به‌ نفع‌ همه‌ آنها خواهد بود و هر كسي‌ در هر رده‌ و پست‌ سازماني‌ كه‌ هست‌ بايد سازمان‌ را در جهت‌ رسيدن‌ به‌ اهدافش‌ ياري‌ كند.

برای اجرایی نمودن این اصل دمینگ در مرکز، برای کلیه کارکنان تشریح می شود که آینده کاری، شغلی و درآمد آنها کاملا به وضعیت مرکز گره خورده است و آنها بایستی این مرکز را از آن خود بدانند و در جهت بهبود کارها مشارکت و همفکری داشته باشند تا مرکز بتواند به خوبی رشد نماید و فعالیت های خود را توسعه دهد.

در ضمن این مرکز با برنامه ریزی که نموده است این قابلیت را دارد که بتواند با توجه به نیاز بازار و مشتری نوع و تعدد دوره های آموزشی خود را تغییر دهد.

 

 منابع و مراجع:

۱- جزوات و مطالب آموزشی جناب آقای بابک فربودنیا در دوره آموزشی تابستان 1389

۲- کاتالوگها و اسناد موجود در معاونت آموزشی دانشگاه صنایع و معادن ایران، تابستان 1389

۳- سایت http://aidsixsigma.blogfa.com/post-55.aspx

۴- سایت http://mng3.persianblog.ir/post/9

۵- سایت http://www.sciencecenter.ir/index.php?newsid=1396

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1 مهر1389ساعت 17:0  توسط عباس رهی  |